My everything

My everything
Us - Our Little Family ;)

Thursday, March 31, 2011

My baby demam..sekali dengan mamanya..

Ok, first cite pasal baby dulu..
last Sunday, I brought my baby for his 2nd dose of pneumococcal vaccine (Prevnar) shot at Poliklinik Az-Zahra Bangi. This shot wasn't covered by my husband's office so I had to fork out my own money (RM 235.40). takpe la, demi kesihatan anak, since sekarang ni kes jangkitan pneumococcal makin serius di kalangan kanak-kanak dan boleh membawa maut..so prevention is better than cure..of course ini hanya usaha, Allah yg menentukan segalanya..Back to the story..Nazhan menangis sikit je masa kena cucuk..kuat anak mama ni..

tertidur dalam kete lepas menyusu right after kena injection

As usual, bila Nazhan kena cucuk saya akan sapu vicks sikit kat tempat cucuk tu..ni orang kata petua untuk elakkan demam..Alhamdulillah selama ni lepas kena cucuk Nazhan tak demam..but unfortunately not this time..pagi esoknya bangun rasa kepala dia macam panas..check suhu dengan digital thermometer 37.9C..sah..demam..kebetulan saya pun tak sihat so amik MC la.. bagi Nazhan minum ubat demam just 1 time..bagi dia mandi 2x dan selalu basahkan kepala dia..then, letak cool fever yg untuk infant tu kat dahi dia..Luckily the next day suhu badannya dah turun ke 36.5C which is normal..Alhamdulillah..tapi mamanya belum sihat lagi...

senyum masa tido

ala ciannye anak mama ni

Sekarang cite pasal mama Nazhan pula..
Kisahnya begini, last Thursday saya adalah person-in-charge Lab meeting di Fakulti..so saya terkejar2 la beli makanan, masak air dan buat air..to make matters worse, lif rosak..jadi terpaksa la saya panjat tangga ke tingkat 3 sebanyak 5-6 kali kot..sambil angkut benda2 berat..yg geramnya, lelaki tak gentleman, nampak saya bawak 2 jug besar berisi air teh panas menggelegak, boleh buat tak tau je..saya siap cakap 'aduh beratnya' tapi En.M hanya berkata 'awalnya lab meeting start'..geram!! that afternoon actually ada jamuan makan2 before lab meeting start..lunch was sponsored by my supervisor..there were nasi beriani, sate kajang, tid bits and air kotak..disebabkan saya PIC lab meeting jadi saya terpaksa mengemas sisa2 makanan lab members dan basuh cawan2 utk digunakan masa lab meeting..angkut la lagi bakul berisi cawan2 kaca ke tingkat atas..tambah geram bila tengok ada budak2 yg tak reti nak buang sampah sendiri lepas makan..ingat ada kuli ke tukang kemas..sabar je la..lepas lab meeting abis, kena kemas la pulak..

Saya sebenarnya dah memang tak cukup rehat..tido tak pernah cukup sejak ada baby ni..badan yg dah sedia penat bertambah penat..overload..tambah lagi suhu kat office mak ai sejuknya..kat luar pulak panas terik..tambah lagi saya agak stress kebelakangan ni dengan keadaan kat office n orang2 tertentu..walau pun benda kecik tp kalau dah hari2, berkumpul jugak la tension tu..my financial state pun buat  tension jugak..faktor2 ini telah menyumbang kepada ketidaksihatan saya..dari hari jumaat sampai selasa agak teruk kena selsema yg teruk, sore throat, bengkak tonsil, suara hilang 2hari, badan sakit2..sekarang ni pun still selsema dan batuk tp dah kurang la..

Really looking forward for this weekend as we are gonna go to A Famosa Resort, Melaka sebab ayah main golf kat sana dan dia ajak kami join bercuti..yeay!! boleh de-stress..walau pun i'm on vacation, but there is no vacation for my pumping schedule ;)


No comments: